Szkolenia (niedalekiej) przyszłości

January 29, 2019

PEOPLE FIRST

Trendy w rozwijaniu zespołów

 

Zauważyć potrzebę odpowiednio wcześniej i na nią odpowiedzieć - trend, który nigdy się nie zmieni. Wydaje się, że innowacyjność jest nieodłączną charakterystyką branży IT. Środowisko jest otwarte na nowe rozwiązania, chętnie z nich korzysta, a dzięki temu zmienia rzeczywistość. W czasach postępującego rozwoju, śledzenie najnowszych trendów jest wręcz niezbędne, by nie pozostawać w tyle. Jednak konkurencja nie dotyczy jedynie nieustannego maratonu w przypadku realizowanych usług czy produktów. Warto pamiętać, że za wszystkimi działaniami zawsze stoją ludzie - to oni urzeczywistniają misję przedsiębiorstwa i są jego motorem napędowym. I dlatego też o nich powinniśmy dbać, by mogli lepiej wykorzystywać swoje możliwości.

 

 

 

Nowe technologie pomocne w rozwoju osobistym? Brzmi jak oksymoron. Szczególnie, gdy do głowy przychodzą nam jedynie sceny z Black Mirror, w których technologia głównie prowadzi do zagłady człowieczeństwa. Spójrzmy jednak na ten temat z innej strony. Porównajmy korzyści, przeanalizujmy ograniczenia i potraktujmy nowe technologie jako narzędzie, z którego warto korzystać również w kontekście rozwoju kompetencji miękkich.

 

Wspólnie z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu pracujemy nad koncepcją budowy rozwiązania pomagającego ćwiczyć umiejętności osobiste i interpersonalne za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości. Wykorzystanie VR w obszarze edukacji nie jest nowością, jednak w kontekście prowadzenia szkoleń w biznesie jest to dosyć świeże spojrzenie na sprawę. Tworząc nową usługę czy produkt, najważniejszym etapem jest etap przygotowań, który już od samego początku powinien uwzględnić potencjalnych użytkowników planowanego rozwiązania. Z potrzeby poznania perspektywy użytkownika zrodził się pomysł przeprowadzenia badania opinii na temat wykorzystania technologii jako nowej formy prowadzenia szkoleń z kompetencji miękkich.

 

Jedną z grup zawodowych, które zaprosiliśmy do udziału w badaniu byli przedstawiciele branży IT. Z tą grupą najczęściej współpracujemy, dlatego też uznaliśmy za ważne, by poznać ich punkt widzenia w kontekście szkoleń. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo niedoceniany jest obszar rozwoju kompetencji miękkich. Wierzymy jednak, że warto dbać o umysł, tak samo jak dbamy o ciało. Co ciekawsze, nasze spostrzeżenia potwierdzają respondenci. Ponad 50% osób przyznało, że w ich aktualnym miejscu pracy nie odbywają się szkolenia z zakresu umiejętności miękkich.

 

SZKOLENIA W MIEJSCU PRACY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To niepokojący wynik, biorąc jednocześnie pod uwagę potrzeby, które zgłaszają pracownicy. Aż 70% osób uważa, że aktywność rozwojowa jest ważna w ich zawodowym funkcjonowaniu. 66% respondentów przyznało, że chętnie skorzystaliby ze szkoleń, gdyby mieli taką możliwość. Jaka jest zatem przyczyna zaniedbywania tego obszaru? Trudności na poziomie komunikacji potrzeb, ograniczenia finansowe i czasowe, czy może niedocenianie i niezauważanie korzyści płynących z rozwoju osobistego i interpersonalnego pracowników?

 

 

CZY ROZWIJANIE KOMPETENCJI MIĘKKICH JEST WAŻNE DLA PRACOWNIKÓW?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHĘĆ UDZIAŁU W SZKOLENIACH*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Pytanie zadane osobom, którym miejsce pracy nie zapewnia szkoleń z kompetencji miękkich

 

Chcąc poznać bliższą perspektywę osób pracujących w branży IT, zapytaliśmy badanych, jakie konkretne umiejętności chcieliby rozwijać. Okazuje się, że najwięcej trudności sprawia komunikacja z innymi. Wydaje się to zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że prawie każda forma pracy polega na pracy z ludźmi lub dla ludzi. Tak naprawdę błędy komunikacyjne, niedostosowanie formy komunikatu do drugiej osoby, czy wręcz brak podejmowania kontaktu są często głównymi przyczynami nieporozumień i gromadzącego się stresu u ludzi.

 

Wysoką pozycję w odpowiedziach zajęła również umiejętność pracy zespołowej, która… również wymaga wysokich kompetencji w zakresie komunikacji (choć nie tylko). Wynik ten pokazuje, że praca w branży IT nie skupia się wyłącznie na pracy z komputerem, jakby mogło się wydawać. Umiejętne rozdzielanie zadań czy wspólne rozwiązywanie problemów, to jedne z wielu składowych efektywnej pracy zespołowej.

 

Respondenci zauważają również trudności w zarządzaniu własnym czasem. Pomimo wielu poradników i metod, których dostarcza nam Internet, okazuje się, że sama teoria nie wystarcza, by zastosować te techniki w codziennym życiu. Dlatego tak ważne jest uczenie się w działaniu, które pokazuje namacalne efekty naszego wysiłku i ułatwia przeniesienie ich do realnych warunków naszej aktywności.

 

 

UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE CHCIELIBY ROZWIJAĆ PRACOWNICY (BRANŻA IT)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WIRTUALNE SZKOLENIA

Po co i dlaczego warto zainteresować się VRem?

 

Dotychczas określenie Virtual Reality kojarzyliśmy jedynie z rozrywką i grami video, ale możliwości tej technologii zdecydowanie wykraczają poza ten obszar. Technologię VR już teraz wykorzystuje się między innymi w: medycynie, militariach, edukacji czy turystyce. Coraz łatwiejszy dostęp do urządzeń pozwalających przenieść się w inny wymiar pokazuje, że trend ten będzie wzrastał.

 

 

Czym jest technologia VR i w jaki sposób zrewolucjonizuje podejście do szkolenia pracowników?

 

Rzeczywistość wirtualna to termin, który odnosi się do opisu wykreowanego trójwymiarowego środowiska, które pozwala na wchodzenie z nim w interakcję. Aparatura VR pozwala użytkownikowi na całkowite zanurzenie się w stworzonym świecie, dzięki czemu doświadczenie to wydaje się na tyle przekonujące, że wywołuje prawdziwe i autentyczne reakcje na pojawiające się bodźce.

 

Tak duże możliwości technologii pozwalają wykorzystywać ją w różnych dziedzinach życia. Jedną z nich jest szeroko pojęte nauczanie. Pomysł tworzenia szkoleń w środowisku wirtualnym wydaje się czymś na tyle nowym, że wręcz ciężkim do wyobrażenia. Gdy mamy jednak za sobą doświadczenie gry wirtualnej, nie wydaje się to już takie odległe. W naszym badaniu aż 64% osób korzystało z technologii VR. Zapytaliśmy badanych, czy byliby skłonni wziąć udział w szkoleniu za pośrednictwem środowiska wirtualnego. 60% osób odpowiedziało twierdząco, przekonując nas jednocześnie do tego, że VR faktycznie istnieje w świadomości ludzi i budzi pozytywne skojarzenia.

 

 

 

SZKOLENIA W VR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dlaczego warto zainteresować się szkoleniami z wykorzystaniem technologii VR?

  • zapewniają bardziej angażujące doświadczenie edukacyjne

  • generują niższe koszty w porównaniu z tradycyjnymi szkoleniami ze względu na powtarzalność (inwestujemy raz, korzystamy wielokrotnie)

  • umożliwiają wielokrotne ćwiczenie konkretnych umiejętności

  • wysoki poziom immersji pozwala całkowicie doświadczać sytuacji - efektywność uczenia się wzrasta, gdy jesteśmy w pełni zaangażowani i skupieni na zadaniu

  • jest to rozwiązanie mobilne - umożliwia ćwiczenie umiejętności w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie

  • umożliwiają ćwiczenie problematycznej umiejętności w pojedynkę, co daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu

  • pozwalają na weryfikowanie zasobów i braków pracownika oraz monitorowanie postępów w nabywaniu nowych umiejętności

  • dają możliwość mierzenia wielu czynników, dzięki czemu możemy dowolnie modyfikować ćwiczenia, ich intensywność i rodzaj

  • wykorzystują technikę uczenia się przez doświadczenie (pozwalają lepiej zapamiętać i przyswoić zdobyte umiejętności)

  • są połączeniem rozrywki z nauką, co daje poczucie satysfakcji i zadowolenia


 

Co może budzić obawy przed tym rozwiązaniem?

  • niektórzy użytkownicy mogą doświadczyć choroby lokomocyjnej (krótkie sesje szkoleniowe, nie dłuższe niż 15 minut pozwolą rozwiązać ten problem)

  • technologia VR nie jest jeszcze tak powszechna - może powodować niepokój i niechęć do skorzystania z tej metody wśród pracowników

  • tzw. headset może być niewygodny, np. dla osób korzystających z okularów korekcyjnych

  • immersja, czyli odcięcie od rzeczywistości - szkolenie powinno odbywać się w dedykowanej przestrzeni (pomimo dużej mobilności, pomieszczenie w którym przebywa osoba korzystająca z aparatury VR powinno być bezpieczne - by osoba nie zrobiła sobie krzywdy)

 

Czy trening VR jest bardziej efektywny?

Obszar efektywności treningów w środowisku wirtualnym rodzi wiele pytań. Badani nie są do końca przekonani o efektywności takiego rozwiązania, ponieważ jest to obszar nowy, nie w pełni poznany, a co ważniejsze - nie każdy miał możliwość z niego skorzystać osobiście. Jesteśmy z natury ostrożni w obliczu nowinek technologicznych, co wydaje się całkiem rozsądne. Nie dziwi natomiast, że badani postrzegają szkolenia w takiej formie za atrakcyjne. Jest to, wbrew pozorom, jeden z ważniejszych czynników z punktu widzenia konkurencyjności na rynku i odpowiedzi na potrzeby użytkownika. Atrakcyjna forma może zmienić oblicze znanych nam, standardowych szkoleń.

 

 

POSTRZEGANIE EFEKTYWNOŚCI SZKOLENIA W VR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POSTRZEGANIE ATRAKCYJNOŚCI SZKOLENIA W VR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pierwsza sesja w VR pomaga zidentyfikować indywidualne potrzeby szkoleniowe pracowników - wystarczy jedna “gra”, by sprawdzić z czym sobie radzimy, a nad czym musimy jeszcze popracować. Dodatkowo, podobnie jak w grach, środowisko VR pozwala na bieżące monitorowanie postępów uczestników szkoleń. Najważniejszy wydaje się jednak komfort ćwiczenia umiejętności w środowisku wykreowanym - ludzie z większą łatwością podchodzą do przyjęcia roli stworzonej na potrzeby szkolenia, “postaci z gry”. Zauważalny wzrost swobody w zachowaniu sprzyja uczeniu się i pomaga nieśmiałym osobom otworzyć się na nowe doświadczenia.

 

 

PORÓWNANIE RÓŻNYCH FORM SZKOLENIOWYCH

 

Kompetencje miękkie - czy naprawdę są takie ważne?

Okazuje się, że umiejętności interpersonalne będą coraz bardziej znaczące w organizacjach ze względu na szybko postępującą automatyzację pozostałych typowych czynności w pracy. Oznacza to, że większa część naszej codziennej pracy będzie w przyszłości skoncentrowana na zadaniach związanych z kontaktem z drugim człowiekiem. Wzrośnie potrzeba umiejętności sprzedażowych, negocjacji, publicznych wystąpień, obsługi klienta. Szybsza reakcja na zmieniające się warunki i w związku z tym zapoznawanie się z nowymi możliwościami szkoleniowymi pomogą w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej nie tylko w zewnętrznych działaniach firmy, ale też wewnątrz organizacji.

 

 

 

KRÓTKO I NA TEMAT

Najważniejsze wnioski z badania

 

1. Znajomość pojęcia “rzeczywistość wirtualna” deklaruje aż 95% badanych, a ponad 60% osób z branży IT miała możliwość przetestowania tej technologii. Co więcej, ponad 80% respondentów, którzy testowali VR, chciałoby skorzystać z tej możliwości ponownie. Wyniki potwierdzają dużą popularność VR w branży IT, choć wciąż głównie wykorzystuje się ją w obszarze rozrywki lub rozwoju produktu.

 

2. 55% ankietowanych twierdzi, że w ich miejscu pracy nie odbywają się szkolenia z kompetencji miękkich. Co ciekawe, aż 70% badanych deklaruje, że ćwiczenie umiejętności społecznych jest potrzebne w ich funkcjonowaniu zawodowym i chcieliby skorzystać ze szkoleń tego typu. Niestety organizacje niekoniecznie wychodzą naprzeciw potrzebom swoich pracowników.

 

3. Przedstawiciele branży IT wykazują duże zainteresowanie możliwością rozwijania swoich kompetencji społecznych. Najwięcej trudności, a w związku z tym największą potrzebę trenowania zauważyli w takich umiejętnościach jak: komunikatywność, zarządzanie czasem, praca zespołowa, budowanie relacji czy autoprezentacja.

 

4. Respondenci chętnie uczestniczyliby w badaniach lub szkoleniach z wykorzystaniem technologii VR (60% przedstawicieli branży IT). 68% badanych uważa, że szkolenie tego typu byłoby atrakcyjne, 50% uważa, że byłoby efektywne.

 

5. Najnowsze technologie nadal budzą pewne wątpliwości w społeczeństwie. Wiele osób wskazuje chociażby na negatywne skutki aparatury VR, takie jak ból głowy czy oczu. Wydaje się jednak, że przedstawiciele branży IT wykazują się większą otwartością w stosunku do nowych technologii. Z danych wynika, że aż 73% osób nie miałoby obaw przed wzięciem udziału w szkoleniu z wykorzystaniem aparatury VR.

 

 

 

 

Autor: Sandra Wilczyńska

Grafika: Karolina Berdych

 

Źródło: Make my mind (2018). Zastosowanie rzeczywistości wirtualnej w rozwoju kompetencji miękkich oraz treningu społecznego poznania. Raport z badania rynku branży IT oraz środowisk akademickich w kontekście technologii VR w treningu kompetencji miękkich.

 

 

 

 

 

Please reload

Our Recent Posts

Szkolenia (niedalekiej) przyszłości

January 29, 2019

Jak wybrać najlepszego pracownika? Narzędzia pomiaru kompetencji w HR cz.2.

August 9, 2018

Jak wybrać najlepszego pracownika? Narzędzia pomiaru kompetencji w HR cz.1

August 9, 2018

1/1
Please reload

Tags

Please reload